Løsning:

Kapitel 1:
Hent skovlen i kulbunken. Flyt den lille papkasse i hjørnet. Brug skovlen på risten. Kravl igennem til omklædningsrummet. Tag talekortet på bænken. Gå igennem døren til højre til opholdsrummet. Klik på tæppet på gulvet og få et stykke reb. Tag avisen fra hylden på væg-gen. Gå til venstre til rummet med mange papkasser. Flyt papkasserne væk fra døren og tag oliekanden på gulvet. Tag ståltråden, der hænger på siden af sikringsskabet.Gå tilbage gennem opholdsrummet og til højre. Giv robotten talekortet og Mia har fået en ny ven. Tag sikringen på gulvet. Flyt gulvvasen og få en nøgle. Brug nøglen i døren og gå ind på lageret. Hop over hullet i gulvet. Brug piletasterne på væggen til hejseværket, så kisten flyttes over og ned på røret, der går i stykker. Tag det ene stykke rør. Gå tilbage til rummet med papkasserne og sæt sikringen i skabet. Nu har du tændt lyset i baderummet. Gå til baderummet og brug rørstykket. Tænd for vandet i omklædningsrummet. Når Mia er færdig med badet gå igen ud i baderum-met og tag hårnålen i afløbet. Gå tilbage til lageret. Dirk kisten op med hårnålen og få en fiske-krog. I opholdsrummet skal du nu kigge på den låste dør. Læg avisen under døren og brug ståltråden på nøglehullet. I køkkenet tag tragten og sæt den i oliekanden. Fyld oliekanden i kulrummet hvor det drypper. Tilbage i køkkenet sættes fiskekrogen på rebet og bruges på det væltede rullebord. Gå over bordet til elevatoren og tryk på knappen. Brug oliekanden på elevatoren og døren kan åbnes.

Kapitel 2:
Tag pudebetrækket på briksen og skub briksen op. Flyt kassen væk fra døren og put sandet i pudebetrækket. Læg sandsækken på den mærkelige sten i gulvet under briksen. Kravl igennem den hemmelige dør til kontrolrummet. Tag de to batterier på bordet og det tredie i uret på det andet bord. Tag pinden på stolen og flyt skraldespanden i hjørnet. Tryk på knappen. Tag tand-stikken på bordet ved siden af computeren. Tag gaffelgrenen fra gulvvasen og gå igennem tremmedøren til cellerummet. Giv robotten et batteri (guf). Se på cellerne og tryk på knappen på væggen. Gå til venstre i rummet og tag kluden og batteriet på gulvet. Flyt skabet væk fra døren og få den røde nøgle. Tal med fangen gennem døren. Gå tilbage til de små celler og brug tandstikken på knappen. Tag snoren på hylden under bordet. Gå til højre ud i køkkenet og kig på akvariet. Tag batteriet i brødristeren, brækjernet på gulvet, fiskefoderet ved siden af akvariet og den gule magnet på køleskabet. Sæt snoren på pinden og den gule magnet på snoren. Brug den magnetiske fiskestang i akvariet og få den grønne nøgle. Dyp kluden i akva-riet og brug den på væggen over den lukkede celle. Skriv koden ned. Gå tilbage i køkkenet til døren hvor de røde alarmer flytter sig. Kravl under alarmerne og giv robotten guf. Tryk på knappen på væggen og brug den røde nøgle i døren. Tag elastikken på gulvet og batteriet i staven på væggen. Brug koden fra celledøren på håndtagene. Slå alle håndtag op hvor koden viser en lodret streg. Den lille celle er nu åben. Gå tilbage og klik på den. Højtalerrobotten giver dig et gult horn. Gå igennem køkkenet opad til gangen. Sæt elastikken på gaffelgrenen og brug slangebøssen på fiskefoderet. Skud gennem gitteret på kontakten på væggen. Gå igennem tremmedøren og brug brækjernet på døren til skralderummet. Brug det gule horn på højtalerrobotten og du får et kodeord. Gå tilbage i gangen og hop over den røde alarmsnor. ( Det kan være svært at hoppe over, men prøv nogle gange for at starte det rigtige sted.). Brug den grønne nøgle i døren. Klik på den blå alarm på væggen og hent et kontrolkort i kitlen, der hænger på væggen bag gitteret. Gå tilbage i gangen til døren ved siden af skralde-rummet. Gå ind i det store rum og brug kontrolkortet i røntgenmaskinen. Flyt kassen bag skærmen.

Kapitel 3:
Gå bagom elevatoren og tag dunken. Gå videre til den gule dieseltank og tag nøglen på jorden ved siden af døren. Gå ind i skuret og brug nøglen på det højre skab. Her ligger en mønt. Gå videre opad i skrotlabyrinten til det elektriske hegn og til højre. Flyt tønden, der sidder i klem-me i maskinen. Lige ved siden af tønden er et stort lyst rør. Kravl nedad igennem dette rør. Der ligger et håndtag i røret. Fortsæt videre nedad forbi knusemaskinen til du ikke kan komme længere. Tag gummislangen på jorden. Flyt tønden ved siden af den store rulle reb og skub det store batteri, der ligger bag ved, hen i knusemaskinen. Sæt det røde håndtag i maskinen og start den. Bilbatteriet er nu et lille batteri, du kan tage med. Kravl tilbage igennem røret og gå igennem døren i hegnet. Følg skrotlabyrinten til øverste hjørne, hvor trådhegnet og træhegnet mødes. Tag det røde blinklys, der ligger på jorden bag tremmekassen. Følg træhegnet nedad og tag batteriet fra den røde flyvemaskine. Følg togskinnerne nedad og til højre på skærmen til de slutter. Gå opad til dieselpumpen. Sæt slangen i og brug mønten i pumpen. Fyld diesel på dunken. Følg togskinnerne tilbage forbi den røde flyver og gå ind ved det runde skiftespor. Brug håndtagene så skinnerne følger sporet fra remisen. Giv den lille robot det røde blinklys og du får en gylden nøgle. Brug håndtaget på væggen og gå ind i remisen. Tag batteriet i uret på hylden. Tal med toget og fyld dunken med diesel på toget. Drej skiftesporet med håndta-gene, så toget kan køre videre. Gå ned til toget for enden af sporet og tal med det. Gå nedad til magnetmaskinen. Anbring et batteri på det hvide kryds. Sæt magneten igang og kør den ned. Efterlad maskinen igang og batteriet stående på krydset. Gå hen til skuret til du aktiverer edderkoprobotten. Når edderkoppen går efter batteriet i magneten gå ind i skuret og skift sporet med håndtaget på gulvet. Se på den blå plan på væggen. Følg efter toget igennem hullet i hegnet. 

Kapitel 4:
Tryk på knappen og tag elevatoren til 13. Sal. Gå lige frem i hallen forbi bænken og klik på fotoautomaten. Hils på Beta og tag et billed af Magnus i den blå fotoautomat. Gå til den blå dør og ind i laboratoriet. Gå til højre i rummet og tag den store papkasse. Gå ned i højre hjørne og ind ad døren. Tag robothånden og lyt til hvad der sker på den anden side af cellerne. Tag billedet bag tremmerne og brug den røde fotoautomat. Gå tilbage i den store hal og ind ad døren til venstre for den røde dør. Se på alle tingene på hylderne og tag sodaen, billedet, kalken, sandet og den lille papkasse. Gå tilbage i hallen og ind ad den røde dør. Brug det store bræt til en "bro" over vandet. Sluk for strømmen på kontakten på væggen. Brug robothånden på det blå skilt på væggen og de røde alarmer slukkes. Gå bag om skranken til venstre og tænd for kontakten på væggen ved siden af elevatoren. Den grønne fotoautomat er nu tændt og du kan tage et billed af Magnus. Gå gennem hallen til den grønne dør og ind i billedgangen. Du kan hænge de billeder du finder rundt omkring på væggen, men det er ikke nødvendigt for løsningen af spillet. Se på den store hoveddør for enden af gangen. Gå til venstre til spisestuen. Tag saltet på bordet og kravl under bordet for at hente et billede. Kravl tilbage og gå forbi bordet og gennem døren til køkkenet. Gå nedad i køkkenet og tag saksen, der ligger på komfuret. Tænd for vandhanen i vasken og tag batteriet i skibet. Gå hen til køleskabet og brug saltet på isen på gulvet. Åben køleskabet og få et billed. Gå tilbage i billedgangen forbi hoveddøren og igennem døren lige over for spisestuen. Tag ildrageren ved panelet lige til højre for døren. Tag den røde bog og sæt den i reolen til de andre bøger. Du finder et batteri. Klik på fjernsynet og hør om konkurancen. Gå til venstre i rummet. Tag det halve billede af Skumlesen på kaminhylden og det billede ved siden af reolen. Den blå bog bag den væltede stol sættes i reolen og du finder nok et batteri. Hæng ildrageren på venstre side af kaminen og en hemmelig dør åbnes. Åben kufferten og brug saksen på de 2 papkasser. Sæt papkasserne sammen og brug robotforklædningen på Magnus. Gå igennem den hemmelige dør og giv robotten guf. Følg robotten ned i højre ende af rummet og tag slangebøssen på gulvet. Brug slangebøssen på den røde tønde oven på den gule fotoautomat. Tag et billed af Magnus. Træk cellen der står lidt ude ned i den anden ende af rummet og anbring den oven på det lyse kryds. Tryk på den øverste af de gule kontakter. Nu er højtalerrobotten fri og du kan tage den med. Gå tilbage til den store hal. Brug højtalerrobotten på den blå lås på væggen til venstre for døren fra billedgangen. Gå ind ad døren og hent Betas støvsugerrør på gulvet. Giv Beta hans rør og få den røde nøgle. Gå igennem laboratoriet til den gule dør nederst i venstre hjørne. Hør hvad den stakkels robot med ondt i maven siger. Gå forbi robotten opad gennem døren og til venstre langs den store glasmaskine. Brug den røde nøgle i døren og hent Betas mundstykke ude på gangbroen. Gå tilbage bag ved glasmaskinen langs væggen. Her ligger et billede. Giv Beta hans mundstykke i hallen og få en mønt. Gå tilbage til robotten med ondt i maven og ind ad den anden dør til toilettet. Brug mønten i telefonen. Hent trøstepræmien ved hoveddøren. Det er en pruttepose. Gå tilbage og brug posen på den syge robot. ( Prøv at banke på toilet-døren). Gå til den store glasmaskine ved døren til gangbroen. Put sandet, kalken og sodaen i maskinen og træk i håndtaget. Hent glaskuglen du har lavet i den anden ende af maskinen. Gå ind i rummet ved siden af. Put glaskuglen i skålen ved den røde pil og det halve billede af Skumlesen i sprækken. Tag glasøjet. Gå tilbage til hallen og gennem døren der åbnede ved hjælp af højtalerrobotten. Brug glasøjet på den næste dørlås. Tag Betas motor bag pengeskabet. Du kan se den i spejlet. Giv Beta hans motor og få nøglen til pengeskabet, som du nu kan åbne.