Løsning:

I: THE DEMISE OF THE ZOMBIE PIRATE LECHUCK:

Efter den storslåede start, finder du dig selv fanget på kanondækket. Alt er enkelt har i starten af spillet, og hvis du sidder fast, håber jeg sandelig ikke, det er her! Men vi tager lige løsningen af problemet for god ordens skyld.

Kanondækket:

Der er ikke så meget at undersøge i starten. Der er den væmmelige pirat Bloodnose, som efter at du har snakket med ham, viser sig at være Wally, din ven fra Monkey Island 2. Han giver dig nogle brochurer, før han bryder grædende sammen. Tag hans falske krog. På væggen hænger en ladestok. Den tager du, og nu bruger du så kanonen. Skyd alle robådene i smadder. Se ud af kanonlugen, og du ser Murray, et meget selvoptaget kranium. Tal med ham (hvis du gider). I vandet ligger også en skelet-arm. Gå ind i dit inventory, og brug landestokken på armen, og du får armen og en sabel. Gå ind igen. Brug sablen på rebet, der holder kanonen tilbage. Brug kanonen, og du er ude af dit fangenskab!

Lasten:

Igen er der ikke så forfærdelig mange ting at rutte med. På gulvet ved siden af maleriet af LeChuck ligger en taske med træmønter i. Tag den, og tag diamantringen, der ligger under den. Brug diamantringen på koøjet.

II: THE CURSE GETS WORSE:

Alt skulle være så godt: LeChuck er død (igen), og dig og Elaine skal giftes. Desværre har du været dum nok til at sætte en forhekset ring på hendes finger, og nu er hun en guldstatue. Det er altså ligetid: Du skal have forbandelsen hævet. Dén problemstilling er du naturligvis nødt til at bryde op i mindre dele, men du skal have hjælp. Til højre for dig ligger byen, til venstre ligger fortet (som du ikke kommer ind på), og lige fremme ligger junglen. Gå ind i junglen, og videre ind i sumpen. Her bliver du stoppet af Murray. Tal med ham, så længe du gider, og gå derefter ind i sørøverskibet. Her trække du i krokodillens tunge, og op kommer vooddoo-præstinden fra Monkey 1 & 2. Det er hende man går til når man har problemer! Efter at du har talt med hende et kort øjeblik, viser det sig, at du har fået endnu et problem; Elaine er blevet stjålet! Hvor smart der det også at lade en guldstatue stå frit fremme på en ø fyldt med pirater? Anyway, tal med præstinden igen, og hun fortæller dig, at du skal:

Have et mandskab.
Have et kort.
Have et skib.
Finde Elaine.

Før du forlader præstinden, undersøger du lige rummet, og finder en nål i papir-voodoo dukken på gulvet. Fra automaten trækker du en pakke tyggegummi (brug tasken på automaten). Og nu går selve eventyret så i gang. Vi tager det stille og roligt, et problem ad gangen (og hvis du tror på dén, så har jeg en bro til salg!).

Mandskabet:

Gå ned i byen, og ind i frisørsalonen, der ligger nede ved havnen. Her finder du fire pirater, nemlig de tre frisører (ja, de ER pirater), og Captain Rottingham (kunden i stolen). De tre frisører er dit fremtidige mandskab, men så længe Rottingham sidder i stolen, får du ikke meget ud af situationen. Gå op til byens torv, og videre ind i teatret (bygningen med uret, der går rigtigt) ad sideindgangen. I omklædningsrummet tager du 'skællet' af sømandsfrakken. Gå tilbage til frisørsalonen, og læg 'skællet' på frisørens kam. Rottingham ryger ud, og nu er stolen ledig. Tal med de forskellige pirater. De er alle villige til at tage med dig, hvis du kan bevise, at du er værdig. Vi tager dem én ad gangen.

Først er der den store, rødskæggede pirat, Haggis McMutton:
Bed om en klipning. Når du har sat dig i stolen, bruger du håndtaget på siden af stolen. Du hæves en smule, og kan sparke stenen væk fra bogen. Haggis går nu ud for at finde sig en ny papirvægt, og du kan i ro og mag hæve stolen, så du kan få fat i saksen, der sidder i en bjælke i loftet. Gå ud fra frisørsalonen, op i byen, og hen i gyden, der ligger mellem restauranten og tørrestativerne. Brug saksen på buskadset. Efter at du har klippet dig gennem buskadset, kommer du til en lysning. Ligemeget hvad du foretager dig, ender du i maven på en kvælerslange. Led i slangens mave, til du finder 'lots 'o' stuff'. Gå ind i dit inventory, og brug blomsten med pandekage-siruppen. Brug siruppen på slangens hoved, så den spytter dig ud, og du lander i kviksand. Her tager du røret, der står på venstre side af dig. Så tager du en torn fra planten til højre for dig. Brug røret med tornen. Så bruger du stenen med en ballon (begge er i dit inventory). Pust til ballonen (det gør du ved at 'tale' med den). Ballonen svæver hen over en gren. Brug pusterøret på ballonen. Du er nu fri af kviksandet, og bliver automatisk fragtet ned til Danjer Cove. Gå tilbage til byen, og ind på restauranten (der står en skibsmast ude foran). Ejeren spørger, om du har reserveret bord. Nu er det så heldigt, at du fandt en reservationsseddel i bunden af slangens mave. Gå hen til den meget stille kunde, og undersøg ham. Han falder forover, og afslører den kniv, der sidder i ryggen på ham. Tag den, og tag også det medlemskort, der ligger på bordet. Nu går du ud af restauranten, op til torvet, og gennem åbningen i muren. Gå op til 'the grassy knole', hvor der står en romtønde og en savbuk. Brug kniven på savbukken, og tønden triller ned til træerne. Tag det glødende stykke træ, der ligger i sandet. Gå tilbage til tønden ved træet, og sæt ild til den spildte rom. Den eksploderer, og tager et træ med. Gå tilbage til Haggis, og spørg ham, om han vil være med i dit mandskab. Han udfordrer dig til træhammerkast. I kaster begge to - han et almindeligt træ, og du det gummitræ, du 'fældede'. Du kaster længst, og har nu Haggis med på dit hold.

Bill, Den Skaldede Pirat:

Tag det holdkæft-bolche, der ligger på gulvet i frisørsalonen. Gå ned til restauranten igen, og giv bolchet til ejeren. Han knækker sin guldtand. Giv ham et tyggegummi og prik hans tyggegummiboble i stykker med nålen. Tag guldtanden, gå ned til frisørsalonen, og giv tanden til Bill. Nu er også han med i dit mandskab.

Edward, Den Tynde Pirat:

Gå op til teatret igen. I sømandsfrakken er der også en handske. Tag den, gå tilbage til Edward, og lang ham én med handsken. Han tager dig med ud til pladsen, hvor du kastede med træstammer tidligere. Han beder dig vælge våben, og du kan vælge mellem tre pistoler. Luk låget på den midterste pistolkasse, og vælg banjoen i stedet. Nu begynder Edward at spille. I slutningen af frasen slår han en streng an. Så skal du spille, og du skal slutte med den samme streng som Edward. Det fortsætter nogle gange (jeg anbefaler en blyant og et stykke papir!), og til sidst tager Edward helt over og giver den som Hendrix på banjo! Gå hen til pistolerne, otag én, skyd Edwards banjo i stykker. Han bliver så imponeret over det, at han accepterer dig som kaptajn. Nu har du så de tre medlemmer - så mangler du bare kortet, skibet og Elaine!

Kortet:

Gå ned til Cabanen, og vis 'the cabanaboy' det medlemskort du tog i restauranten. Du får nu adgang til stranden. Tag tre håndklæder fra kurven, og dyp dem i isvandet, der står i spanden på vognen. Gå ind på stranden, og brug håndklæderne på sandet. Du kan nu komme sikkert ind på den bagerste del af stranden, og her ligger Palido. Han beder dig genopfylde hans krus. Tag kruset, og gå tilbage til byen. Gå op til drengen, Kenny, der sælger limonade (lige ved siden af tørrestativet). Byt dit nye krus ud med det bundløse krus, der står på disken. Bed om et krus limonade. Du har drukket Kennys sidste limonaden, og dermed lukket hans forretning (tilfreds?). Tag limonade-kanden, og gå hen til karrene med rød farve i (ved tørrestativerne, lige ved siden af). Fyld kanden med farve. Gå tilbage til Palido på stranden. Placer det bundløse krus på hans mave og 'fyld' det med den røde farve. Palidos mave bliver rød, han vender sig, og afslører...KORTET! Men det sidder fast på ryggen af ham. Gå tilbage til 'the cabanaboy'. Tag et håndklæde, og dyp det i isvandet. Smæk 'the cabanaboy' én med håndklædet. Tag olien, gå tilbage til Palido, og hæl den over hans ryg. Nu kan du fjerne kortet fra hans ryg (ja, det SKAL du faktisk gøre!).

Skibet:

Der lå jo et fint skib i Danjer Cove... Gå tilbage til teatret. I omklædningsrummet står der en hat, med en tryllestav i - tag tryllestaven, og brug den på hatten. En bugtalerbog dukker op - tag den. Gå ned til Danjer Cove, og brug robåden til at komme ud til skibet. Sav planken over med kniven, og gå ombord på skibet. Her møder du Follis, der frygtelig gerne ville lade dig gå planken ud - men eftersom der ingen planke er, må han rulle dig i tjære og fjer. Gå tilbage til restauranten. Ejeren af restauranten har altid frygtet den væmmelige kæmpekylling, og sådan én ligner du nu! Han slår dig ned, propper dig i en kyllingespand, og sender dig til skibet (som - for længe, længe siden - har bestilt kylling). Nu er du i kaptajnens kahyt, og her bruger du bugtalerbogen på chimpansen. 'Chimpansen' overbeviser Follis om, at aber bare vil svinge sig i træerne. Follis forlader skibet, og nu er det dit!

Elaine:

Forlad skibet via vinduet i kahytten, og gå tilbage til teatret. Gå op ad trappen, tænd for projektørerne, og setdet, hvor Elaine er begravet afsløres. Nede i omklædningsrummet er kisten ved døren nu åben, og der ligger kanonkugler i den. Brug kyllingefedtet på kanonkuglerne (fedtet fik du efter din tur i kyllingespanden), og nyd den store jonglørscene fra 'Romeo og Julie'. Efter showet går du ind på scenen og tager skovlen. Voila, du har nu løst alle opgaver på Plunder Island, og kan sejle til Blood Island.

III: THREE SHEETS TO THE WIND:

Og nu er det, så du opdager, hvor værdiløs en besætning du har udvalgt dig. De lader Rottingham stjæle kortet, uden så meget som at løfte en finger. Du skal nu have kortet tilbage, men ikke før det tre pirater har sunget en sang; de holder op på et tidspunkt (når du har sagt noget, de ikke kan rimpe på), og nu bliver du præsenteret for valget: Vil du have et nemt eller sværet søslag? For nu skal du nemlig ud og skyde skibe i sænk. Om selve slagene er der ikke andet at sige end: Held og lykke... Du manøvrerer dit skib på det kort, Haggis står ved. Der er Rottingham skib, som du under ingen omstændigheder skal tage, før du har taget alle de andre skibe. På kortet er der også skibe, der har spørgsmålstegn over sig, og det bliver de ved med at have, indtil du har bordet dem. Når du har bordet et skib, skal du duellere med kaptajnen. Og som alle, der har spillet Monkey Island 1, vil vide, duellerer man mere på fornærmelser end på fægtning. Du lærer fornærmelserne, jo mere du fægter. Når kaptajnen kommer med en fornærmelse, skal du give ham et svar der A: Passer til hans fornærmelse, og B: Rimer. Eksempelvis: Til 'You look like a monkey in a negligee' er svaret 'Do I look that much like your fiancee?'. Hver gang du har besejret en kaptajn, får du hans last. Den kan du omsætte til større kanoner på Plunder Island (Kenny er blevet våbenhandler). Du skal bruge de største og mest vulgære kanoner ('Destructomatic T47') for at besejre Rottingham, og når du har gjort det, skal I duellere. Han har hele tiden 'start-fornærmelsen', og de er allesammen nye. Nu må du lede gennem dine svar for at finde de, der både rimer og passer til situationen. Men når du har gjort det, er kortet også dit!

IV: THE BARTENDER, THE THIEVES, THEIR AUNT AND HER LOVER:

Besætningen har begået mytteri, og du er igen på Herrens mark. Du skal finde ringe, men hvordan? Først tager du flasken, der står i sandet. Så går du op til hotellet, der ligger midt på øen. Her lader du dig spå af spåkonen, og hun lover dig en død fremtid! Tag hendes tarot-kort. Gå hen til bartenderen. Til venstre for ham er der en drink-bog. Tag den, og slå op på side 8. Her er der en kur mod tømmermænd, og det er præcis hvad bartenderen har brug for.

Kuren Mod Tømmermænd:

Du skal tage et æg, peber og 'the hair of the dog that bit you'. Vi tager det lige i omvendt rækkefølge.
Hårene: Gå ned på kirkegården (der ligger lige ved siden af hotellet), og fortsæt videre til det sted, hvor hunden ligger. Gå over til hunden, og tag hundekiksene. Giv hunden en kiks, og den spiler kiksen - og hele din hånd! Så river du lidt hår af hunden, der bed dig ('the hair of the dog that bit you'). Tag også hammeren og mejslen, der ligger ved den ufærdige gravsten.
Peber: Gå op til møllen, der ligger på øens venstre side. Ved siden af indgangen til møllen er der en peberplante - tag en peberfrugt.
Ægget: Gå tilbage til hotellet. Oppe ved baren står en barstol. Tag hynden, der ligger på barstolen. Nu går du til havnen (på kortet: den U-formede bugt). Her står et gummitræ med en fuglerede i. Læg hynden på stenene under reden, og slå på træet med hammeren - ægget falder ned på hynden.
Kuren: Gå tilbage til hotellet, og giv alle ingredienserne til bartenderen. Han bliver øjeblikkelig frisk (nej, lad være med at prøve det derhjemme - det ER bare fiktion), og giver dig resten af kuren. Nu, hvor bartenderen er frisk, kan du udspørge ham om ringen. Han fortæller, at ringen sidder på fingeren af den døde Tante Goodsoup, der ligger begravet i familiekrypten, og at diamanten er på Skull Island.

Ringen:

Du skal jo alligevel dø engang så hvorfor ikke få det overstået? Bed bartenderen om en drink. Han giver dig en drink, og oven i købet en paraply. Bryd proppen af flasken med midlet mod tømmermænd, hæld midlet i drinken, og drik det. Du 'dør' lige med det vuns, og vågner op i et gravkammer. Nej, ikke Tante Goodsoups, men i fattigrøvskapellet. Bryd ud af kisten med mejslen - din kiste er den rigtigt grimme, der står til højre i kapellet. Efter at du er kommet ud af kisten, så brug også mejslen på kisten midt i rummet. Stan, den hyperaktive bedemand (fra Monkey Island 2), dukker frem fra kisten. Forlad kirkegården, og gå tilbage igen med det samme. Stan har allerede fået slået sin forretning op. Gå derind, og bed ham om en livsforsikring. Når han spørger om dækning, så giv ham guldtanden. Du har nu en livsforsikring, der kan give dig 'masser af penge'. Tag sømmene fra den kiste, du blev begravet i. Gå op til hotellet igen, og op på første sal. Gå ind i værelset til venstre, og brug hammeren på det søm, der sidder i væggen. Gå ud i gangen igen og saml sømmet op. Gå ind i værelset igen og saml sømmet op. Gå ind i værelset til venstre, og slå sengen ned. Så hamrer du sengen fast til gulvet og tager bogen. Gå ned til bartenderen, snak med ham, og påstå, at I er i familie. Han forlanger bevis, og heldigt nok står alle oplysninger om familien i den bog, du lige har taget. Når han er overbevist, bestiller du en drink, blander den med tømmermænds-midlet, og du dørigen. Men denne gang bliver du begravet i familie-krypten. Når du vågner, møder du Tante Goodsoups genfærd. Hun står stadig og venter på at blive gift. Hun har ringen på, og du må få den, hvis du finder én, hun kan gifte sig med. Men først skal du ud af krypten. Gå forbi genfærdet, og over i den venstre ende af krypten. Her er et koben, og ikke mindst Murray. Tag begge dele, og gå hen til revnen i muren. 'Tal' til den, og graverens rum åbenbarer sig. Han tror ikke på, at du er spærret inde, så brug i stedet skeletarmen (så blev den endelig brugt) til at få fat i lampen på bordet. Gå ud igen, og brug Murray på lampen. Graveren bliver så bange, at han åbner krypten. Gå tilbage til hotellet, og op på værelset med sengen. Fjern brædderne fra hullet i væggen (med kobenet), og derefter sømmene fra sengen (også med kobenet). FLOMP, og skelettet tager sig en flyvetur - lige ned i krypten, hvor han gifter sig med Tante Goodsoup. Hurra, du kan nu tage ringen!

Diamanten:

Først og fremmest skal du have fyret til at virke, for kun da kan færgemanden finde tilbage til øen. Gå op til bartenderen, og tag det glas, der står ved siden af ham. Gå så op til møllen, og fyld glasset med sukkervand fra tønden. Prik hul i glassets låg med mejslen, og gå op i lysningen, hvor den forgyldte Elaine står (mellem havnen og dit forliste skib). Sæt glasset på træstubben, og ildfluer drøner ned i det. Skru låget på glasset, tag det, og gå op til fyret (der ligger bag havnen, helt ude på spidsen af øen). Sæt glasset i fyret. Gå tilbage til hotellet, og ind i baglokalet. Her finder du en dødsattest i kartoteksskabet og en magnet på køleskabet. Gå tilbage til Stan, og forlang at få din livsforsikring udbetalt. Han forlanger bevis, og du giver ham dødsattesten. Nu har du en masse penge. Gå op til landsbyen (der ligger lige ved siden af vulkanen). Tag den målekop, der står på et bord. Gå ned til Haggis, og fyld koppen med havvand. Brug magneten på nålen, og sæt nålen i korkproppen (begge dele er i dit inventory), og du har en kompasnål. Placér den i målekoppen og gå ned til færgemanden. Giv ham kompasset og han fragter dit til Skull Island. På Skull Island kommer du op på toppen af klippen, og eneste vej ned er med en hånddrevet elevator - og elevatorføreren er ikke den mest pålidelige i verden! Da han skal hejse dig ned, mister han grebet om håndtaget, og du falder meget pludseligt. Gå ind i dit inventory, og brug paraplyen. Når du er kommet sikkert ned i smuglerhulen, så pral med alle dine penge. Efter lidt forhandling tilbyder de dig et spil poker om diamanten. Acceptér, og når du har fået dine kort, smider du tarotkortene på bordet (5 ens!). Du har vundet diamante, men det betyder ikke, at de lader dig slippe. Heldigvis kommer elevatorføreren ind, og blæsten slukker stearinlysene. Det hele foregår automatisk, og du befinder dig snart nede ved færgemanden igen, og bliver fragtet tilbage til Blood Island. Nu kan du sætte diamanten og ringen sammen, og så skulle alt jo være godt, ikke? Nej, for nu kommer den vanskeligste opgave: At få den forbandede ring af Elaines finger! Du skal bruge den håndlotion, som Haggis har. Gå ned til ham, og tal med ham om det. Han fortæller dig, at hvis du kan finde en tjære-erstatning, må du få hele flasken. Gå tilbage til hotellet, og ud i baglokalet. Brug mejslen på nacho-osten. Gå udenfor hotellet, og hen til grillen. Put osten i gryden. Gå op til landsbyen. Tag tofu-osten, der står på bordet med alle offergaverne. Brug mejslen på osten, og du har en maske - tag den på. Gå hen til porten, der fører op til vulkanen (i den anden ende af landsbyen). Vagterne tror, du er en ambassadør fra en anden kannibalstamme, og du bliver sluppet op til selve vulkanen. Kast den resterende del af nacho-osten i vulkanen - den er nemlig allergisk over for laktose-holdige fødevarer, og går i udbrud! Gå tilbage til hotellet. Nu er gryden i kog, fordi lava strømmer under grillen. Tag gryden med ned til Haggis, og han giver dig håndlotionen. Pyha, men nu er det også overstået. Gå op til lysningen, brug håndlotionen på Elaines finger, og sæt den nye ring på. Forbandelsen ophæves, og Elaine drejer dig den øretæve, du har haft på ventelisten hele spillet igennem. Nu skulle alt være fryd og gammen, men som den opmærksomme spiller vil vide, er LeChuck genopstået og nu kidnapper hans skelethær dig og Elaine.

V: KISS OF THE SPIDER MONKEY:

Her sidder du så, i en vogn overlæsset med dynamit, og må oven i købet høre på LeChucks fjollerier. Når han er færdig med det (og det bliver han på et tidspunkt!), tryller han dig lillebitte, og stikker af med Elaine. Heldigvis har han glemt at låse døren, så forlad vognen, og gå ind i LeChucks tivoli. Det eneste, du skal gøre, er at sørge for, at du bliver stor igen. For ikke før du er blevet stor, kan du tage rutchebanen ind i LeChucks hule. Det har noget med den gamle opskrift på midlet mod tømmermænd at gøre - ja, du skal have fat i æg, peber og hår fra hunden, der bed dig! Ægget: Gå hen til karnevalshunden, og tal med ham. Han fortæller dig, at du vinder en præmie, hvis han ikke kan gætte enten din vægt eller din alder. Din vægt kan han mirakuløst nok gætte, men da han gætter på din alder, viser du ham dit ID-kort. Tag ankeret. Gå hen til rotten, og læg ankeret i en af tærterne. Spørg rotten, om du ikke må få lov til at se kanonen blive skudt af; rotten indvilliger, skyder tærten afsted - og mimeren, der står i hullet, bliver blæst af banen (en sand fryd for enhver, der hader mimere!). Gå ind, hovr mimeren stod, og 'brug' hullet. Du fornærmer rotten, og han skyder en tærte i hovedet på dig - og tærten er lavet af æggehvider. Håret: Gå hen til hunden, og skub ham ('Use'). Skub til ham igen endnu en gang, og så én gang til ... Så bider hunden dig, og du tager en luns hår fra ham. Peberen: Gå hen til isboden, og bed om en is. Tag pebret, og strø det på isen. Put tærten og håret på isen, og spis den. Du bliver stor igen, og kan tage rutchebanen.

VI: GUYBRUSH KICKS BUT ONCE AGAIN:

Du er i rutchebanen, men kan hoppe af ved hvert stop. Men vær opmærksom på, at hvis du bliver for længe på et sted, kommer LeChuck og tager dig. Du skal bruge tre ting: En kande olie, en tønde rom og et reb. Olien finder du i lampen i torturkammeret. Rebet finder du under den hængte mand ved den 3-hovede abe. Rommen finder du ved skibet. Tag vognen igen, og hop af ved snelandskabet: Gå op til den afskyelige snemand. Brug olien med rebet, og brug derefter rebet på tønden. Placér til sidst tønden i snemandens armhule. Gå ned til vognen igen. Når LeChuck kommer, så skal du bruge peberet på ham. Han nyser og kommer til at sætte ild til rebet. Og BUUUUUMMMMMM!!!!