Løsning:

Tempel-Øen:
Man starter på denne ø, hvor der i starten kun kan manipuleres begrænset med omgivelserne. Man bliver nødt til at finde ud af, hvordan Gate-værelserne virker, da dissse skal bruges senere i spillet. Efter det skal man finde vej ned gennem templet til sporvognen, som bringer én til Jungle-øen. Start med at gå hen til hoveddøren ind til Gate-værelset (den første dør for enden af trapperne foran træbroen). Tryk på knappen til højre 4 gange for at rotere rummet 4 gange. Drej rundt, gå frem, og tag vejen til venstre. Følg trapperne hele vejen ned, drej 2 gange til venstre, og se mod den låste port. Tryk under porten for at bøje dig, og derefter fremad for at krvale under den. Gå gennem Gate-rummet, og ind i hulen, der ligger lige fremme. Træk i trykventilhåndtaget, som tænder strømmen til teleskopet udenfor (teleskopet får du ikke brug for før i slutningen af spillet). Drej omkring for at gå ud af hulen, men træk inden da i håndtaget til venstre for døren. Dermed bliver gitteret foran en anden port hævet. Tryk på knappen til højre 2 gange for at rotere rummet 2 gange. Gå ind i Gate-rummet, og igennem døren til højre. Drej omkring, træk i håndtaget til venstre, og tryk 2 gange på knappen til højre. Gå tværs over Gate-rummet til hovedindgangen, og tryk på knappen, der befinder sig der, 2 gange.Døren til 'Great Golden Dome' er nu åben.

Forbered Great Golden Dome:
Gå ind i 'Great Golden Dome', og følg løbefroen rundt til venstre, og hele vejen ud. Når du kommer hen til det første ventilhåndtag til venstre, skal du trække i det. Drej omkring og gå væk fra vejen, drej til venstre, og følg vejen rundt om kuplen, indtil du når til det næste trykventil-håndtag; træk i det. Gå tilbage til indgangen. Til højre for døråbningen vil du se et håndtag - træk i det, og en bro vil hæve sig. Så er der ikke mere at gøre her - lige nu.

Templet:
Gå ned gennem tunnelen til ståldøren på venstre hånd. Åbn den, og gå ind i templet visuelle værelse. Når du kommer hen til tronen i midten af rummet, så drej rundt for at se på billed-redskabet. Træk i håndtaget til venstre for redskabet, og du vil se en dør åbne sig i et rum fyldt med søjler (templet). 'Magnetic Trams': Tryk på den blålige knap for at hente vognen hen til stationen (hvis den altså ikke allerede er der!). Gå ind i den, og sæt dig ned. Nu går turen til jungle-øen!

Jungle-Øen:
Her er der virkelig meget at foretage sig - herunder en række puzzles, som næsten kan løses i en vilkårlig rækkefølge. Men det vigtigste er at indsamle spor, så du bedre kan forstå hvordan de forskellige instrumenter i Riven virker. Når du ankommer hertil fra templeøen, kan du tage vejen op til bjerget til venstre. Men inden du gør det, burde du checke det trælignende øje, der kigger ud fra bjergvæggen til højre. Gå hen til det, og klik på øjet. Husk lyden, det laver, og det symbol, det viser. Symbolet er faktisk et nummer fra et folk kendt som D'ni. Et andet sted på øen findes der et klasseværesle, hvor du kan lære deres talsystem. Lyden du hørte, passer også til dette tal (men hvilken lyd var det?). Gå op ad trapperne gennem bjerget, og drej rundt. Kan du se den for, åbningen du lige kom igennem, laver? Hvis ikke, kan jeg afsløre, at det er en frø! Nu ved du, at dette nummer associeres med en frø. Dette er den første del til løsningen af 'Moiety Gateway'-gåden, som kommer senere. Der findes 4 andre træøjne på jungleøen. Klik altid på dem, lyt til lyden, husk symbolet, og prøv at finde en dyrelignende silhouet i nærheden. Det bedste at gøre nu, er at gå rundt på øen, blive stedkendt og hjemmevant med de maskiner der er. Det er den største ø i Riven, så måske er det en god idé at tegne et kort over de største lokationer, og hvor de ligger i forhold til hinanden. Én ting skal du huske: Lad være med at gå til 'Wahrk Gallows' i u-båden og til toppen, inden du besøger D'ni-skolen. Hvis du gør det, kan du ikke komme tilbage til skolen.

The Wahrk Idol:
Når du står foran afgudsbilledet, kan du se 2 orber til højre og venstre for stien. Du vil se en knap i toppen på den til højre. Tryk på den for at afsløre en trappe, og gå fremad. For enden af trappen skal du dreje håndtaget til venstre. Gå baglæns, og tryk på elevatorhåndtaget op for at tage hen til løbebroen, Gehns tronrum og øens 'Fire Marble Dome', eller tryk ned fora at komme til vognen, der transporterer dig til plateau-øen. Det er bedst at tage til Gehns tronrum og 'Fire Marble Dome' først. For at komme ind i tronrummet, bliver du nødt til at løse Wahrk-idol-gåden først. Gå forbi 'Fire Marble Dome', og op ad trapperne til tårnet. Åbn døren, sæt dig i stolen, og træk i håndtaget til venstre. Kig ned, og træk i det højre håndtag.

Jungle-Øen: U-båden:
For at sænke ubåden ned i vandet, skal du følge stierne rundt om krater-søen op gennem byen, indtil du kommer til det højeste punkt, du kan nå. Gå op til u-båden, og træk i håndtaget for at sænke den ned i vandet. Gå tilbage den vej, du kom fra, rundt om søen, forbi porten til 'Fire Marble Dome' og ud forbi træerne. Kryds rebbroen, gå ned forbi stranden og 'Sunner Rock', og følg stien og trappen forbi det udtørrede bassin, og ned ad den sidste trappe, som nu giver dig adgang til den sænkede u-båd! Brug drejehåndtaget i midten for at dreje u-båden rundt, og derefter håndtaget til højre for at bevæge u-båden fremad. Når den stopper, skal du bevæge den fremad én gang til. Kravl derefter ud, drej omkring og kravl op ad stigen. Når du når toppen, skal du presse de 3 håndtag, der peger nedaf, op. Dette forlænger alle stigerne rundt omkring på øen! Gå tilbage til u-båden, drej den omkring, og bevæg den fremad. Ved den første 'skiftestation' skal du bevæge håndtaget til venstre, så u-båden følger vejen til venstre. Bevæg u-båden fremad én gang til for at tage hen til skolen. Inde i skolen skal du lege med 'Hangman'-spillet til venstre. Træk i ringen til højre for basen for at svinge den rundt til venstre. Tæl antallet af klik, den lille figur laver. Dett antal giver dig, sammen med symbolet, der fremkommer i det lille vindue i basen, indsigt i D'ni-talsystemet (tallene 1-10). Gå tilbage til ubåden, drej den omkring og bevæg den derefter fremad 2 gange.

Jungle-Øen: Wahrk Gallows:
Du har forhåbentligt allerede lukket bunde her fra toppen af Gehns tronrum (se tidligere i teksten) - ellers kan du ikke komme op til toppen. Gå over til håndtaget, og træk i det, for at sænke et reb med en stand. Tryk på den for at blive transporteret til toppen (du kan ikke længere returnere til u-båden, så vær sikker på, at du har foretaget dig alt med den - som f.eks. at besøge skolen). På toppen kan du sænke en stige til venstre, der giver dig adgang til løbebroen nedenunder, og lader dig klatre op igen. Foran dig er der en celle, hvori der sidder en fange. Tryk på knappen til højre for at åbne celledøren. Den åbner, og du kan klikke på vandet. Du vil se et håndtag stige op af det, der åbner en hemmelig dør i væggen. Dette er vejen til 'Moiety Gateway'-værelset.

Moiety Gateway - Værelset:
Når du har fundet den hemmelige passage, skal du gå ligeud gennem mørket, indtil du når enden - en åbning ud mod havet. Tryk på håndtaget på væggen til venstre for at tænde lyset. Drej omkring, og gør dette med hvert eneste lys, du støder på, indtil du ser en dør til venstre. Åbn den, og gå ned ad passagen indtil du kommer til et rundt rum med 25 stentavler med trykte billeder af dyr. For at åbne porten, skal du trykke på symbolerne i denne rækkefølge:

Fisk 
Bille 
Frø 
'Sunner' 
'Warhk' 

Hvis du gør det rigtigt, vil en skuffe, indeholdende en teleport-bog, åbne sig. Åbn den, tryk på vinduet, og du bliver herefter transporteret til 'Rebel-Moiety'-alderen. Moiety - Alderen:
Når du ankommer, ser du en stor struktur med en underlig top i midten af søen. Det eneste du kan gøre, er at dreje omkring, og gå frem til en teleporter-bog. Når du kommer derhen, skyder en Moiety dig, og du bliver slået omkuld, bevidstløs. Du vågner i en lille celle højt over jorden. Gå over til døren - den er låst. Klik på vinduet for at kigge udenfor, og du vil se vagter gå deres turnus. Kig også ud af vinduet på den anden side af cellen. Når du har kigget dig lidt omkring, kommer en kvindelig Moiety og giver dig Catherines journal og fældebogen, som du skal fange Gehn (den samme bog, som blev taget fra dig i starten af spillet). Saml begge op, men lad være med at kigge i fældebogen (så bliver du fanget, og spillet slutter...). Vent endnu et stykke tid, og hun kommer tilbage med en teleport-bog tilbage til Moiety Gateway-rumet - klik på den for at flygte.

Krater-Øen:
For at komme til Krater-øen, skal du tage minevognen, du finder i et hul nær de skårede træer på Jungle-øen. Minevognen sætter dig af nær en sø med en stor kedel tæt ved. Ved at løse Kedel-gåden, får du adgang til Gehns laboratorium og 'Great Golden Dome'. Gå ud midt på søen, og sæt dampventilen i centerposition. Gå tilbage til kedlen, og find dens kontrolpanel. Sørg for, at strømmen ved Y-ventilen (nederst til venstre i billedet) er sat til røret til højre. Drej det store hjul for at flytte røret, og vandet burde blive drænet fra fyret. Sæt derefter Y-ventilen i nederste position (tættest på midten). Tryk på knappen øverst til højre, og en lille sti skulle hæve sig inde i fyret. Drej ventilen på røret til højre for at slukke fyret, og du kan nu gå ind i fyret gennem ståldøren på den anden side. Dette fører dig til Gehns laboratorium. Tilbage til Index Gå gennem det mørke rør, indtil du kommer til enden, og klik derefter nedaf og følg stien til venstre langs klippestykkerne hen til en platform. Der er en luge i gulvet, som du kanåbne for at få adgang til området nedenunder. Gå gennem dobbeltdørene, drej omkring og luk dem. Dette afslører hemmelige passager til højre og venstre for dørene. Følg passagen på højre hånd (når du kigger på dørene indefra) hen til et håndtag, som du skaltrække i. Dette slukker ventilatorerne ved frøfanger-maskinen. Drej omkring, gå tilbage til dobbeltdørene, og drej til venstre. Følg trinene ned til frofanger-kammeret. Nu hvor ventilationen er slukket, kan du trykke på risten over frøfælden for at åbne en skakt. Kravl ind, og følg skakten, indtil du kommer til endnu en åbning. Klik på risten, og hop ned i Gehns laboratorium. Læs hans journal, der er på bordet. Læg især mærke til de 6 symboler på side 9 (disse findes også på 'Fire Marble Domes') og den 5-cifrede D'ni-kode på side 13 (dette er koden for at komme ind til teleport-bøgerne inde i hvert 'Fire Marble Dome'). Numrene ændrer sig for hvert nyt spil af Riven, så der er ingen grund til at skrive dem her. Gå derefter til bagdøren (ikke den med den blålige knap), gå udenfor og tag vognen til Plateau-øen, eller gå hen til 'Great Golden Dome' for at forberede det mere. Hvis der ikke er nogen vogn, så gå tilbage til laboratoriet og tryk på den blålige knap.

Krater-Øen: Lidt Mere Forberedelse:
Der er adgang til 'Great Golden Dome' via dobbeltdørene i Gehns laboratorium. Når du når hen til bygningen, bliver du nødt til at sænke broen. Gå derefter ind i kuplen og følg løbebroen til venstre, op til et stort hjul. Drej hjulet for at forlænge løbebroen, kryds den, og drej til venstre. Dette er vejen til Gate-rummet, som du måske er kommet igennem tidligere. Træk i håndtaget for at hæve broen, drej omkring, gå fremad, til højre, og igen til højre. Du vil se, at en lille del af løbebroen mangler: drej omkring, og tryk på knappen til højre for indgangen, du netop kom ind igennem. Nu kan du følge løbebroen igen. Skub håndtaget til højre for døren for at åbne den - dette er alt, du kan gøre her for øjeblikket. Gå derfor tilbage til båden, og tag til Plateau-øen. Tilbage til Index

Plateau-Øen:
Følg stien ind mod midten af øen, og brug elevatoren, du støder på. Tag en op til næste niveau, gå ud og til enden af platformen. Kig ud på ø-plateauerne; de repræsenterer de 5 øer i Riven. Startende fra højre hjørne og mod venstre, er de som følger:

Krater-øen 
Tempel-øen 
Fængsels-øen 
Plateau-øen 
Jungle-øen

Øerne er ligeledes repræsenteret i panelet foran dig - du kan trykke på alle knapperne, men start med Krater-øen (en firkantede knap øverst til venstre). En platform forlænges til den runde struktur bag dig (gå tilbage til elevatoren, og over på den anden side). Gå ind i bygningen, og op til 'Map Table Puzzle'. Her vil du se et bord inddelt i 5 felter på langs og tværs - og nu begynder det at blive RIGTIGT kombliceret. Hvis du trykker på Krater-ø-symbolet, vil du se det samme symbol på panelet overfor, men nu delt op i 4 små felter, hvoraf et er gult. Tryk på den gule knap, og en 3-dimensionel model af Krater-øen vil dukke op. Hvad du skal nu, er at lokalisere 'Fire Marble Dome' på øen. Når du finder den, skal du notere dens koordinater til senere brug ved 'Marble Puzzle'. Men da der ikke er nogen koordinater på selve pladen, bliver du nødt til visuelt at skabe nogle, f.eks. fra A til E vandret og 1 til 5 lodret (ud fra hvordan øen ser ud, inden du bruger håndtaget til venstre til at dreje øen!). På panelet skal du tælle felterne for hver ø fra venste til højre. Derfor vil Krater-øens 'Fire Marble Dome' være placeret i felt 1 (på panelet) og koordinaterne B4. Dette skal gøres for alle øerne, hvor du går udenfor og vælger en anden ø, og går ind og finder koordinaterne. Hvis du bruger denne metode, er løsningen:

Krater-øen 1 B4 
Plateau-øen 4 B1 
Tempel-øen 2 A1 
Jungle-øen 5 D2 
Fængsels-øen 1 B1

Marble Puzzle:
Du burde kende vejen tilbage til 'Great Golden Dome', som du har forberedt 2 gange nu (hvis du altså har fulgt løsningen!). Så smut tilbage til Tempel-øen. Find frem til Gate-rummet, og tryk på knappen til højre for at rotere det én gang. Gå tværs over rummet, gennem døren og ned til trykventilen for at være sikker på, at den står i vandret position, og tilfører strøm til teleskopet udenfor. Gå tilbage til den anden dør, og tryk på knappen 2 gange. Gå gennem Gate-rummet til den anden døråbning, op ad trapperne, op på taget af 'Golden Dome' - og hen til 'Marble Puzzle'. Du skal placere marmorkuglerne på de steder, som svarer til den placering, 'Fire Marble Domes' havde i bordkort-puslespillet. Kig på billedet ved siden af, for at se, hvordan de skal placeres. Når det er gjort, skal du dreje omkring, hæve håndtaget på væggen og trykke på den hvide knap. Hvis du har gjort det rigtigt, vil strømmen være tilbage i Riven.

Gehns Verden:
For at komme hen til Gehns verden skal du åbne en hvilken som helst af de 5 'Fire Marble domes', og bruge teleport-bogen indeni. Når du ankommer, befinder du dig i en hule. Der er en knap i hulen, der vil tilkalde ham - tryk på den. Hvis du har fældebogen, vil Gehn tage den fra dig, i troen på, at det er teleportbogen til D'ni-alderen. Han tøver med at bruge den, og beder dig om at tage afsted først. Klik roligt på bogen, for så snart du gør det, tror Gehn, det er sikkert - og bytter plads med dig! Nu, hvor du har fanget Gehn (lad være med at røre bogen igen - så bytter du plads med ham!), har du milighed for at udforske hans verden. Gå hen til stigen, der fører ned i Gehns soveværelse, og kravl ned. På sengebordet vil du se en grå sfære - klik på den, og noter den lyd, den laver, når den åbner. Gå ovenpå, og find håndtaget, der sænker hulen omkring stedet, hvor teleportbogen tl fængsels-øen (den med en firkant på).

Fængsels-Øen:
Dette er stedet, hvor Catherine bliver holdt fanget. Gå op til bygningen, og ind i elevatoren. Der er 3 knapper og en kontakt på endevæggen. Du burde have fundet et hint fra Gehns tidsstykke, og da gåden ændrer sig, hver gang et nyt spil startes, er der ikke en fast løsning. Efter at du har befriet Catherine, fortæller hun dig, at du skal gå tilbage til teleskopet (tæt på stedet, hvor du startede spillet). Den 5-cifrede kode for at åbne lugen er i Catherines journal, som du først får, når du har besøgt Moiety-alderen. Når du har åbnet lugen, kan du bevæge håndtaget op eller ned. Tast den 5-cifrede kode ved at klikke på D'ni-symbolet, der svarer til nummeret. Knapperne går fra 1 til 5 fra venstre til højre. Når det er gjort, skal du bevæge teleskopet hele vejen ned, indtil glasset brydes.